FREMAD!

Indlæg af Morten Østergård og Svend Thorhauge:
Det har været en turbulent tid siden Grundlovsdag. Radikale Venstre bliver dømt ude og vi får at vide, at vi er isoleret i dansk politik. Sådan ser vi det slet ikke. Faktisk tværtimod. Og vi står heller ikke alene med det synspunkt.

I aften taler Morten på Folkemødet i Allinge og han bruger anledningen til at skærpe det klare budskab, som han tidligere har sendt til Socialdemokratiets leder Mette Frederiksen:

Radikale Venstre støtter kun Mette Frederiksen som statsminister, hvis hun gør sig uafhængig af Dansk Folkepartis politik. Altså ikke danner regering på deres mandat. Eller fører deres politik. Og det krav skal imødekommes inden en ny regering dannes, hvis den vil basere sig på os. Uanset, hvem der står i spidsen for den.

For os radikale er politikken og vejen frem vigtigere, end hvem der bliver statsminister.

Uddannelse har gjort os til det land, vi er i dag. Så lad os rive uddannelseslofter ned. Vende besparelser til investeringer. Dyrke kreativitet, kritisk tænkning og samarbejde i folkeskolen fremfor test, trit og retning.

Den grønne omstilling gør os stolte. Så lad os drive den til nye højder med flere havvindmøller, 1.000.000 elbiler på vejene og et grønt landbrug med mere plads til både økologi og natur.

Vores udsyn og løsninger er efterspurgt i hele verden. Så lad os finde forpligtende fælles svar på alt fra klimaforandringer til flygtningestrømme i stedet for at tørre ansvaret af på andre. Og lad os holde fast i, at vores velfærd hænger tæt sammen med vores internationale samarbejde fra uddannelsesliv til arbejdsliv. EUs fri bevægelighed koster os ikke noget. Tværtimod. Mister vi den – mister vi velfærd.

Radikale Venstre har hele tiden sagt, at vi ønsker en ny regering i Danmark. Det gør vi stadig. Men Socialdemokratiet kan ikke både blæse og have mel i munden. Mette kan ikke både feje vores politik til side og tælle vores mandater med.

Vi vil nemlig ikke nøjes med en ny regering. Vi vil også have en ny retning for vores land. For os er politikken og vejen frem vigtigere, end hvem der bliver statsminister. Og den holdning afspejler sig i DRs meningsmåling i dag blandt radikale tillidsfolk. Det glæder os ærlig talt, at vi er sammen om det her.

For det er det valg, vi står over for. Det er derfor, vi har folketingsvalg. Så vi kan insistere på, at politikerne ikke bare er sat i verden for at få magten, men for at bruge magten til at skabe en bedre fremtid og række ud til de mennesker, det handler om, fremfor at smadre den sparegris, som de kommende generationer sparer op i.

Vi er overbeviste om, at der findes rigtige mange mennesker i vores fantastiske land, der sukker efter håb om forandring fra den retning, som Kristian Thulesen Dahl har trukket Danmark i. Vi vil være deres håb. De fortjener et håb. Om Socialdemokraterne så vil danne regering på disse præmisser, lader sig først afgøre efter et valg, når vælgerne har talt. Mange vil forsøge at udstille vores indflydelse som ubetydelig. Men var der valg i dag ville vi ikke være til at komme udenom. Derfor har vi et ansvar for at kæmpe for det, vi tror på.

Danmark har brug for, at alle os, der vil et grønnere, stærkere og friere Danmark, træder et skridt frem. Lad os bringe Danmark fremad med ægte løsninger på virkelige problemer.

Lad os sammen sætte en ny kurs for Danmark.

Talen offentliggøres på www.radikale.dk