Landsformand for RV Svend Thorhauge:

Vi har de seneste år været vidner til et hav af angreb på menneskerettighederne, på EU-domstolen samt set forslag om dobbeltstraf, burkaforbud og indespærring af børn helt ned til 10 år. Det er angreb på individets frihedsrettigheder. Det er forslag, som truer vores samfundsværdier. Det er tendenser, der har rod i følelsers vold og ikke løser virkelige problemer.

Messerschmidt fra DF angriber Radikale Venstre for at vægte rationalismen højt. Men vi insisterer blot på, at løsninger skal have rod i virkeligheden. Vi vil lytte til fagkundskaben og mennesker med problemerne tæt på livet. Det gælder blandt andet integration, hvorfor vi stiller krav om, at flere tager arbejde eller uddannelse. Forskellen er, at vi insisterer på, at politik bliver til virkelighed, uden at vi smider alle retsstatens værdier over bord.

Og her er vi inde ved kernen af det, som Messerschmidt har misforstået: Danmark har aldrig haft mere brug for Radikale Venstre. Vi er arge modstandere af idéen om et isoleret Danmark, hvor menneskerettighederne knægtes, og forslag om dobbeltstraf og burkaforbud bliver til hverdagsbegivenheder. Vi er bolværket, når dansk politik begynder at følge de højrenationale taktslag.

Vi kæmper for et Danmark, der vil være sin historie bevidst og sin fremtid bekendt. Og byggestenene hedder retsind, storsind, frisind og lovsind.