Søren Bo Pedersens julekommentar til aktuel politik!

Jeg er efterhånden træt af, at Socialdemokratiet og Venstre, Danmarks Liberale Parti har så travlt med at spille bold med hinanden op til valget. Det er som om der er gået præsidentvalgkamp i den, allerede inden valget er blevet udskrevet.

De to partier bruger meget tid og energi på at markere, hvor de er forskellige i forhold til hinanden. Og det kan jeg godt forstå, for det er altså efterhånden også svært at se forskel på de to partier og de to statsministerkandidater. Begge partier danser uforbeholdent efter Dansk Folkepartis pibe, og begge statsministerkandidater virker ærligt talt til at ville være statsminister for enhver pris - i bogstaveligste forstand.

Jeg mener, at danskerne har brug for et reelt valg. Det skal ikke være valget mellem farverne rød eller blå eller mellem Mette eller Lars som kransekagefigur. Det skal være valget om, hvilken retning Danmark skal i. Og det valg eksisterer heldigvis. Det er nemlig valget mellem en regering, der baserer sig på Dansk Folkepartis politik og en regering, der netop gør sig fri af Dansk Folkepartis politik. Radikale Venstre vil kæmpe for, at sidstnævnte bliver en realitet.

Så jeg mangler også svar fra Mette Frederiksen og Socialdemokratiet. Hvilken retning vælger I? Er det DF's retning, hvor vi sender udviste udlændige ud på øde øer, eller er det en ny retning for Danmark med en anstændig udlændigepolitik, der tager hånd om problemerne, i stedet for at føre dyr symbolpolitik, som koster samfundet millioner af kroner på den korte bane og milliarder på den lange bane?

Go' jul!